September 11, 2017

February 3, 2017

January 20, 2017

Please reload

Recente berichten

Hoe vaak sta jij op de weegschaal?

November 28, 2016

  • Weeg je jezelf iedere dag of zelfs vaker per dag?

  • Denk je meerdere malen per dag aan je gewicht?

  • Een lager gewicht, dan ben je blij?

  • Een hoger gewicht en je bent in 1 klap chagrijnig?

     

Stel nou dat de weegschaal een grote invloed heeft op jouw humeur en je motivatie, zet hem dan een tijdje weg. Jij bent meer dan alleen het getal van de weegschaal! 

Er zijn genoeg andere manieren om je progressie te meten, daar heb je het getal van de weegschaal niet voor nodig.

 

Als je een gezond eetpatroon hebt aangenomen en gezonder bent gaan leven is er niets om je zorgen over te maken. Dat is al een overwinning op zich!



Maar ik ben gezond gaan eten en ik val helemaal niet af!
 

De weegschaal is eigenlijk helemaal geen goed middel om je gewicht te meten. Het kan zomaar zijn dat je de ene dag 2 kilo zwaarder bent dan dag ervoor. De reden hiervoor kan zijn dat je zouter gegeten hebt dan normaal en meer vocht vasthoudt, of doordat je voeding hebt gegeten dat langer in je maag of in je darmen blijft zitten.

Ook zegt de weegschaal alleen maar iets over je lichaamsgewicht en niets over je lichaamsvet.

Als je spieren aanmaakt en je vet kwijt raakt, kan het nog steeds zo zijn dat jouw gewicht op de weegschaal niet afneemt. Terwijl je wel vet kwijt raakt!

 


En wat zegt je BMI nou eigenlijk?
 

Je BMI, oftewel Body Mass Index, geeft de verhouding tussen je gewicht en je lengte aan. Het is een maat om een indruk te krijgen of je een gezond gewicht hebt. Helaas zegt de BMI alleen maar iets over de verhouding, zonder rekening te houden met je lichaamssamenstelling.
Hierdoor kan het zijn dat je BMI aangeeft dat je overgewicht hebt, terwijl dit overgewicht alleen uit spiermassa bestaat in plaats van uit vetmassa!

Ook voor de BMI geldt dus dat het maar een getal is en geen volledig beeld geeft.

 


Wat moet ik dan wel doen? 

 

  • Een goede manier is om elke 4 weken een foto te maken van jezelf op hetzelfde tijdstip en met hetzelfde licht. Het zal misschien even wennen zijn, maar als je elke 4 weken de foto’s vergelijkt met de foto’s van de vorige keren dan zul je al snel verschil gaan zien!
     

  • Het is prima om je eens in de 4 weken te wegen, als je het getal gebruikt als een van de indicaties waaruit je op kunt maken op je vooruitgang boekt.
     

  • Meet iedere 4 weken je omtrekken en schrijf ze op. Meet de omvang van je heupen, je buik, je benen, je armen en je borst.

     

Heb vertrouwen in het proces! Blijf vooral doorgaan met lekker sporten, gezond eten en dus goed voor jezelf te zorgen. 

 

Afvallen gaat niet alleen om het gewicht en het getal op de weegschaal, maar ook over hoe jij je voelt.

 

Wees trots op jezelf en op alle kleine stappen die je maakt in het proces!

 

 

 

 

Please reload

Please reload

Archief

© 2020 by FOODCOACHLISETTE.NL